Titertest

Forståelse og brug af titertest på Toftlund Dyreklinik

Titertesten er en avanceret metode til at måle niveauet af antistoffer i din hunds blod. Denne test spiller en vigtig rolle i at bestemme behovet for vaccinationer og sikre din hunds sundhed.

Hvad er en titertest?

En titertest analyserer blodet for at måle mængden af antistoffer (titeren) mod specifikke sygdomme. På Toftlund Dyreklinik fokuserer vi på de tre vigtigste sygdomme hos hunde, som normalt vaccineres imod: smitsom leverbetændelse, parvovirus og hundesyge. Disse sygdomme er en del af de såkaldte “core-vacciner”.

Fordele ved titertest

• Reduceret vaccinationsbehov: Hvis din hund har tilstrækkeligt niveau af antistoffer, er det ikke nødvendigt at vaccinere mod de nævnte sygdomme. Dette kan være en fordel, da nogle vacciner kan medføre bivirkninger.

• Regelmæssig overvågning: Det anbefales at få udført en titertest hvert 3. år for at sikre, at din hund fortsat har beskyttelse mod disse sygdomme.

Gennemførelse af titertest

Titertesten indebærer at tage en lille blodprøve fra en blodåre i hundens forben. Testen udføres i vores eget laboratorium og tager lidt over 30 minutter. For effektivitetens skyld udtages blodprøver omkring den 15. hver måned. Kontakt os for at planlægge din næste titertest.

Vigtige overvejelser

• Basis-vaccination: Det er vigtigt at din hund har sine basisvaccinationer på plads. Efter hundens 16. leveuge kan man overveje at undlade yderligere vaccinationer, men KUN hvis titertesten er positiv.

• Årligt sundhedseftersyn: Selv med en positiv titertest, er det vigtigt at fortsætte med det årlige sundhedseftersyn. Denne kontrol sikrer, at din hund er sund og rask, og vurderer dens vægt, hjerte/lunger, tænder, hud/pels/ører, kløer, øjne, osv.

• Andre Vaccinationer: Nogle vacciner, såsom mod kennelhoste og leptospirose, skal muligvis gives årligt.

Ønsker du mere information om titertest og dens fordele for din hund? Kontakt os på Toftlund Dyreklinik, hvor vi står klar til at hjælpe dig og dit kæledyr.